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교육정책연구 제1권 제3호, 2017년 12월

선다형 평가의 교육적 역기능과 정책적 시사점 탐색

(저자) 김승정 (서울대학교 교육연구소 객원연구원), 신정철 (서울대학교 교육학과 교수), 구본관 (서울대학교 국어교육과 교수), 김재근 (서울대학교 생물교육과 교수), 유준희 (서울대학교 물리교육과 교수), 이경화 (서울대학교 수학교육과 교수), 이병민 (서울대학교 영어교육과, 교수), 정원규 (서울대학교 사회교육과 교수), 홍훈기 (서울대학교 화학교육과 교수), 차경미 (서울대학교 국어교육과 박사과정), 이정무 (서울대학교 수학교육과 석사과정)

초록
본 연구는 평가 문항 분석을 통해 선다형 평가에 내재된 교육적 역기능의 요소를 분석하고, 정책적 시사점을
도출하였다. 문헌 연구를 토대로 분석틀을 구성하고 전문가 집단 면담을 통하여 타당성을 검증하고 개선하였으
며, 선다형 평가 문항에 실증적으로 적용하여 분석하였다. 잠재적 교육과정의 관점에서 구성된 선다형 평가 문항
분석틀은 상대적 비교 , 획일적 사고, 사회적 불신, 해당 교과 지식 체계에서 각 문항의 실제 중요도, 변별도로
구성된다. 학업성취도평가 문항을 사례로 분석한 결과 첫째, 시험출제에서 중요시되는 변별도는 해당 분야의 지
식 체계 및 교육과정 상에서 측정하고자 하는 지식의 중요도와 관계가 없는 것으로 나타난다. 둘째, 중학교와
고등학교 모두 국어와 영어 문항에서 상대적 비교가 필요한 문항의 비중이 높게 나타난다. 셋째, 수학 교과는
국어, 영어, 사회 교과에 비하여 상대적 비교, 획일적 사고, 사회적 불신 등 잠재적 교육과정의 요소들이 상대적
으로 낮거나 거의 없는 것으로 나타난다. 넷째, 교과에 따라 각 분석 요소들 간의 상관관계가 다르게 나타난다.
따라서 선다형 평가 문항에서 나타나는 잠재적 교육과정의 역기능적 요소는 교과와 학교 급에 따라 다르게 나타
나며, 서로 상관관계를 가진다. 이 연구 결과는 정책적으로 평가의 타당도를 높이고 평가가 가져올 수 있는 잠재
적 교육과정의 역기능을 최소화하는 교과와 학교 급에 따른 차이의 고려, 교과의 핵심 지식과 가치를 반영하는
평가 방안 개선, 교사의 평가 역량과 안목의 개발 등을 시사한다.
The purpose of this study is to investigate the educational side effects of multiple choice
test. This study focuses on the development of analysis framework for analyzing the
educational side effects of multiple choice test and the empirical application of the analysis
framework. The analytical framework was applied to the 2014 Academic Achievement
Evaluation using analytical framework prepared through focus group interviews. As a result,
it was concluded that the characteristics of the evaluation items as a core element of the
analysis are promoted by relative comparison, uniform thinking, social distrust. In addition,
the importance of test items in knowledge system and item discrimination power were
selected as core components of analysis. As a result of analyzing the evaluation items, it was
not related to the importance of the knowledge importance to be measured in the knowledge
system and the curriculum of the field. Second, in the case of middle school test of Korean
language and social studies, the proportion of items requiring relative comparison was high.
Third, in the case of high school, test of Korean language had a higher proportion of the
items that promoted uniform thought and social distrust, and English test also encouraged
uniform thought. Fourth, the mathematics subjects showed relatively low or almost no educational side effects such as relative comparison, uniform thinking, social distrust.
Therefore, policy implications are suggested such as strengthening teachers 'evaluation ability,
social trust formation in evaluator's authority and, improvement evaluation methods
according to the characteristics of subject.
주제어 선다형 평가, 잠재적 교육과정, 전문가 집단 면담
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