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교육정책연구 제1권 제1호, 2017년 4월

기초학력 정책의 변천과 향후 과제 : 기초학력 향상에서 기초학력 보장으로

(저자) 이화진 (한국교육과정평가원)

초록
본고에서는 교육 양극화 해소, 교육 형평성 제고 관점에서 기초학력보장 체제 구축의 필요성을 간략히 살펴본
후 그 간 정부에서 추진한 세 가지 기초학력 정책 -학습부진학생 책임지도제, 학력향상형 창의경영학교, 기초학
력 향상 정책을 간략히 개관하며 그 성과와 한계를 함께 짚어보았다. 이어 향후 기초학력 향상 정책이 기초학력
보장 정책으로 발전해 나가기 위한 과제를 몇 가지 제안하였다. 기초학력 개념의 재개념화, 기초학력 보장을 공
교육의 최우선 목표로 설정하기, 영유아기의 예방 교육 강화, 초등 저학년 부진학생 지도, 기초학력 진단 평가
도입, 기초학력 보장법 제정 등이 이에 해당한다.
The problems of low achievers should be taken into consideration not only as personal but
also as socal problems. Recently, it is widely recognized that the issue of learning difficulty
has to do with educational polarization. Therefore, it should be highlighted that we need to
develop the comprehensive support policy in order to minimize educational disparity as a
result of educational polarization and to develop total package of support including diagnosis
of diver factors of learning difficulty, appropriate intervention and early prevention.
In this paper three types of policy for improving low achievers’ academic level from 1990
to the present were reviewed with their outcomes as well as limits and some policy-making
ideas for guaranteeing students' basics level of academic achievement were suggested such
as reconceptionalization of the concept ‘below basics’, early intervention for preventing low
achievement, conducting national-level diagnostic assessment for screening and supporting low
achievers, and legislation of the law for guaranteeing students' basics level of academic
achievement.
주제어 학습부진, 기초학력 미달, 교육 양극화, 교육 형평성, 기초학력 향상, 기초학력 보장
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