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교육정책연구 제1권 제1호, 2017년 4월

대학생의 다양성 경험과 반성적·통합적 학습이 창의 역량에 미치는 영향

(저자) 배상훈 (성균관대학교 교육학과 교수), 전수빈 (동국대학교 교원정책중점연구소), 홍지인 (성균관대학교 대학교육혁신센터), 신화용 (성균관대학교 대학교육혁신센터), 박보경 (성균관대학교 교육학과 박사과정)

초록
본 연구의 목적은 대학생의 다양성 경험과 반성적・통합적 학습이 대학생의 창의 역량에 미치는 영향을 살펴
보고, 아울러 그 영향관계가 학생의 전공계열에 따라 차이가 있는지 비교 분석하는 것이다. 창의 역량은 창의적
문제 발견 및 해결과 창의적 사고를, 다양성 경험은 캠퍼스 안에서 다양한 배경의 구성원과 상호작용하는 경험
을, 반성적・통합적 학습은 깊이 있는 학습 접근을 의미한다. 연구 대상은 수도권 소재 A대학에 재학하고 있는
745명의 학생이다. 대학생의 다양성 경험과 반성적・통합적 학습 경험은 한국 대학교육협의회가 수행하는 ‘학부
교육 실태조사(K-NSSE)’의 진단 도구를 적용하여 측정하였고, 창의 역량은 A대학에서 개발한 창의성 진단 도
구를 적용하여 측정하였다. 분석방법은 위계적 중다회귀분석을 실시하였으며, 전공계열별 차이를 분석하기 위해
집단을 분류하여 추가 분석을 하였다. 본 연구는 최근 대학 교육에 있어 다양한 구성원과의 상호작용과 깊이
있는 반성적, 통합적 학습의 중요성이 부각되는 만큼, 그러한 경험이 대학생의 창의 역량 함양에 미치는 효과를
살펴보았다는 점에서 의의가 있다.
The study investigated the effects of diversity experiences, reflective and integrated
learning on college students' creative competences. In particular, the researchers have
compared and analyzed the relation between those experiences and creative competence to
examine whether there exist statistical differences in accordance with their academic majors.
Creative competence refers to those abilities or behaviors to find and solve problems in a
creative way. Diversity experience means interacting with people from various
socioeconomic, ethnic, religious, and political backgrounds on campus. Reflective and
integrated learning means deep approaches to learning. The research subjects were 745
students enrolled in “A” university in the metropolitan area. Diversity experiences, reflective
and integrated learning experiences were measured by applying the 'K-NSSE' conducted by
Korea University Education Council. The creativity competence was measured by the
creativity diagnostic tool developed by the “A” university. Multilevel model was adopted to
examine the relations among the variables and further analysis was conducted by classifying
the student groups to analyze the differences among students’ academic majors. The analysis
results showed that as college students have more opportunities to discuss with peers from
different backgrounds, their creative abilities tended to increase. Second, the more relective
and integrated learning experiences college students underwent, the higher their creative
competences increased. Cultivating critical thinking ability and creative competence has
become a vital goal of the university. The result of this study is worth in that it provided
empirical information related to college students’ creativity competence and relevantly
influential factors.
주제어 대학생, 다양성 경험, 반성적·통합적 학습, 창의 역량
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